Strona główna Dermatologia i Laryngologia Podkarpackie Dni Dermatologii: Łuszczyca i choroby reumatyczne skóry

Podkarpackie Dni Dermatologii: Łuszczyca i choroby reumatyczne skóry

Łuszczyca, to choroba występująca relatywnie często. Żródła naukowe określają częstość jej występowania w Polsce na 3% – to o cały procent więcej, niż wskaźnik obliczony dla populacji w Europie i Stanach Zjednoczonych, jeszcze mniej przypadków notowanych jest w Azji i Afryce. Problemem jest też ograniczony dostęp do najnowocześniejszych metod leczenia. Właśnie dlatego bardzo ważna jest wymiana doświadczeń między specjalistami zajmującymi się tą chorobą. Przez trzy dni w Rzeszowie o łuszczycy i chorobach reumatycznych skóry rozmawiano na multidyscyplinarnej konferencji medycznej „Podkarpackie Dni Dermatologii”. Organizatorem konferencji jest Medica Expert Conference. Patronem medialnym konferencji była Grupa Medialna „Estetyka i Chirurgia – Medyczna TV”.

„Charakter naszej konferencji zawsze jest interdyscyplinarny.” – mówi przewodniczący komitetu naukowego konferencji, prof. dr hab. n. med. Adam Reich –  „Staramy się zapraszać specjalistów nie tylko z dziedziny dermatologii, ale również reumatologów i zakaźników. Tak, żebyśmy mogli dyskutować nad potrzebami pacjentów z perspektywy różnych dyscyplin. Dyskutujemy o bieżących potrzebach naszych chorych, o bolączkach i możliwościach usprawnienia systemu opieki zdrowotnej w taki sposób, żeby pomagać pacjentom w jak najszerszym zakresie. Dzisiaj łuszczyca jest jednostką chorobową, którą można skutecznie leczyć, niemniej jednak w porównaniu do krajów Europy Zachodniej nadal pozostaje chorobą, gdzie dostęp do najnowocześniejszych metod leczenia ograniczony jest do relatywnie niewielkiej grupy pacjentów.”

O porównaniu warunków leczenia na tegorocznej konferencji mówili także w kuluarowych rozmowach goście zagraniczni: dr Ihryna Vozniak i dr Khrystyna Lishchuk-Yakymovych z Ukrainy, prof. Spyridon Gkalpakiotis z Czech i jeden z czołowych dermatologów niemieckich, prof. Kilian Eyerich z Freiburga, który także wygłosił honorowy wykład im. Dr Juliana Kostołowskiego: „Zastosowanie medycyny precyzyjnej w chorobach zapalnych skóry”. „To zdecydowanie innowacyjne spojrzenie na choroby skóry” – podkreśla prof. Reich – „Profesor Eyerich w oparciu o tzw. medycynę precyzyjną niejako redefiniuje obecną klasyfikację schorzeń skóry”.

Mimo – a może właśnie dlatego, że charakter konferencji jest jednocześnie multidyscyplinarny i monotematyczny, zainteresowanie Podkarpackimi Dniami Dermatologii jest coraz większe. Dlatego od przyszłego roku konferencja nie będzie się już odbywać – jak od swojej pierwszej edycji w 2018 roku – co dwa lata, lecz co rok. „W przyszłym roku planujemy zająć się tematyką skóry dzieci i tzw. chorób rzadkich.” – zapowiada prof. Reich – „Jest to kolejny problem, który w Polsce nie jest i nie został jeszcze w pełni zauważony, a niewątpliwie tzw. choroby rzadkie wymagają szczególnego zainteresowania i szczególnej opieki. Nad tymi pacjentami chcemy się pochylić i znaleźć rozwiązania systemowe: nie tylko poprawiać naszą wiedzę, nie tylko edukować lekarzy, ale przede wszystkim, żeby usprawnić system opieki zdrowotnej w Polsce.”