Strona główna Medycyna estetyczna Przetrwały obrzęk – powikłanie po zabiegu estetycznym

Przetrwały obrzęk – powikłanie po zabiegu estetycznym

obrzęk oczu po zabiegu
Część pacjentów medycyny estetycznej u których zostały wykonane zabiegi okolicy oczu, głównie z użyciem kwasu hialuronowego, uskarża się na obrzęk pozabiegowy.
Z reguły stan taki utrzymuje się dość krótko i w ciągu kilku dni samoistnie wygląd tej okolicy wraca do normy.
Ale nie zawsze tak jest…

Kto słyszał o przetrwałym obrzęku?

Jest to jedno z możliwych powikłań po zastosowaniu wypełniacza w okolicy oczodołowej. Ma to bezpośredni związek z wiązaniem wody przez zastosowany wypełniacz. W literaturze objaw ten bywa opisywany jako IV typ nadwrażliwości. Przetrwały obrzęk to uciśnięte przez wypełniacz i – co za tym idzie – zaburzone miejsce przepływu chłonki.

Co robić z przetrwałym obrzękiem?

Przede wszystkim prawidłowo zdiagnozować problem. Dokładny wywiad i badanie pacjenta (zwłaszcza, jeżeli pacjent wykonywał zabieg w innym gabinecie) jest procedurą podstawową. Kolejnym etapem powinno być wykonanie badania USG w celu dokładnego określenia, czy mamy do czynienia z przetrwałym obrzękiem, ziarniniakiem czy grudką.

Jak leczyć powikłanie w postaci przetrwałego obrzęku?

Tu nie napiszę niczego odkrywczego. Doskonale wiadomo, że w przypadku powikłań związanych z zastosowaniem kwasu hialuronowego, najlepszą metodą okazuje się zastosowanie hialuronidazy w celu rozpuszczenia HA. Standardem jest zastosowanie dawek od 5-50U na 1ml kwasu hialuronowego.

Jeżeli pacjent obawia się rozpuszczenia kwasu za pomocą hialuronidazy lub nie może być u niego zastosowana ze względu na alergię, wówczas zaleca się zastosowanie serii drenaży limfatycznych. Pomocne mogą okazać się preparaty z escyną stosowane w formie tabletek doustnych lub żelu na skórę.

Jak sobie pomóc w domu?

Domowymi sposobami na złagodzenie obrzęku jest stosowanie maści z arniką i leków przeciwhistaminowych.